ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Βιβλίο της Fransoise Sagan: Bonjour Tristesse, παρουσίαση και κριτική του βιβλίου.

Fransoise Sagan

Bonjour Tristesse

Εκδόσεις Ecco

 

Το μυθιστόρημα των νεανικών μου χρόνων: “Καλημέρα θλίψη” της Φρανσουάζ Σαγκάν. Το αριστούργημα των 130 σελίδων (αυτά να τα βλέπουν πολλοί σύγχρονοι συγγραφείς που γράφουν εκατοντάδες σελίδες) που γράφτηκε από μια 17χρονη κοπέλα και θεωρώ πως δεν μπορείς να είσαι 17χρονη αν δεν το διαβάσεις (είναι, κάπως, ανάλογα κλασικό αριστούργημα με τον On The Road του Τζακ Κέρουακ). Πόσο μάλλον αν είσαι ενήλικη.

  • Respect και σεβασμός στην 17χρονη Φρανσουάζ Σαγκάν που έγραψε μια γλυκόπικρη ιστορία με βαθιά ψυχολογική περιγραφή των ηρώων, που θα ζήλευε οποιοσδήποτε ψυχολόγος των ημερών μας.Η γραφή της είναι τόσο ανάλαφρη αλλά και συχνά τραγική, που κάνει τον αναγνώστη να διψά για το παρακάτω και να ταυτίζεται με τους βασικούς ήρωες της ιστορίας.Κόρη καλής οικογένειας και η ίδια η συγγραφέας, η Φρανσουάζ Σαγκάν, περιγράφει την ιστορία της μεγαλοαστής Σεσίλ, μιας δεκαεφτάχρονης κοπέλας και του καλοκαιριού που την ωρίμασε και σημάδεψε την ψυχή της. Αν λάβει κανείς υπόψιν ότι το βιβλίο γράφτηκε το 1953 και κυκλοφόρησε το 1954, έγινε αμέσως σύμβολο των τηνέητζερς, διεθνές best-seller και λατρεμένο σε Ευρώπη και Αμερική, είναι να απορεί κανείς πώς καταφέρνει να είναι κλασικό, επίκαιρο, διαχρονικό ταυτόχρονα (καμιά σχέση με τη σημερινή «κατηγορία» του μάρκετινγκ «εφηβικά βιβλία»), ακόμα και σήμερα.
  • Όλη η ιστορία διαδραματίζεται στην Κυανή Ακτή, κοντά στο Σαιν Τροπέ, όπου ο Ρεημόν, πατέρας της Σεσίλ, έχει νοικιάσει για το καλοκαίρι μια βίλα. Την ιστορία περιγράφει, σε πρώτο πρόσωπο, η ηρωίδα του βιβλίου. Ο πατέρας της, χήρος, εύπορος και επιρρεπής στις απολαύσεις, αλλάζει συχνά ερωμένες. Το καλοκαίρι εκείνο, ερωμένη του είναι η Έλσα, μια κοπέλα χωρίς πνευματικές αναζητήσεις, 13 χρόνια νεότερή του.Η Σεσίλ γνωρίζει στην παραλία και τα φτιάχνει με τον Συρίλ. Καθώς ανακαλύπτει τον έρωτα και γίνεται σεξουαλικά ενεργή, ανακαλύπτουμε την έλλειψη ορίων, που δεν της έβαλε ποτέ ο πατέρας της. Αφού η ίδια καπνίζει (από τα τσιγάρα του πατέρα της μερικές φορές), αρχίζει το σεξ χωρίς την καθοδήγηση για τους κινδύνους της εγκυμοσύνης και, ενώ έχει μείνει μετεξεταστέα, δεν ανοίγει σελίδα από τα βιβλία της.
  • Όλα, όμως, ανατρέπονται όταν η Αν, η παλιά φίλη της μητέρας της, η γυναίκα που τη φρόντισε δύο χρόνια πριν μπει εσωτερική σε σχολείο, μια γυναίκα συνομήλικη του πατέρας της, καταφτάνει στη βίλα.Η Αν έχει αρχές, έχει όρια, ξεκαθαρίζει πολλά πράγματα και, σε αντάλλαγμα προσφέρει την αγάπη και την αφοσίωσή της.Όμως η Σεσίλ, που βλέπει τον πατέρα της να θέλει να δεσμευτεί και την Αν, να της βάζει κανόνες, επαναστατεί και κάνει σχέδια για να την καταστρέψει. Ναι, οι νεαροί έφηβοι μόνο αθώοι δεν είναι.
  • Και εδώ η νεαρή Σεσίλ βάζει σε εφαρμογή ένα σχέδιο με τραγικές συνέπειες για τη ζωή των ηρώων. Όσα θα συμβούν κατά τη διάρκεια του σχεδίου της για να γλυτώσει από τους κανόνες και τις υποχρεώσεις, θα την ωριμάσουν απότομα.
  • Είναι αξιοθαύμαστες πολλές παρατηρήσεις για το ανθρώπινο είδος, όπως τις κάνει η ηρωίδα. Παραθέτω μερικές ατάκες της:
    • “Η Έλσα έχει εξελιχτεί σε σύμβολο της νιότης και της πρόσφατης ανέμελης ζωής του και, πάνω απ’ όλα, των δικών του νιάτων.”
    • “Δεν επιθυμούσα να την εξευτελίσω, αλλά να την πιέσω να δεχτεί τον τρόπο ζωής μας.”
    • “Πώς πήγες στις εξετάσεις σου;”
    • “Ναι, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να περάσεις το Σεπτέμβριο!”
    • “Γιατί θα ‘πρεπε;” διέκοψε ο πατέρας μου. “Ποτέ δεν πήρα πτυχίο και κατάφερα να ζω πολύ καλά… η κόρη μου, πάντα θα έχει στο πλευρό της έναν άντρα να τη φροντίζει…”
  • Πείτε μου, εσείς, αυτές οι αποχρώσεις των συναισθημάτων και οι λεπτές διαφορές στους ανθρώπινους χαρακτήρες των ηρώων της Σαγκάν, μοιάζουν να έχουν βγει από πένα 17χρονης συγγραφέως; Είναι ένα αριστούργημα .
  • Για μεν τους εφήβους γιατί θα ταυτιστούν με την κυκλοθυμική ηρωίδα (μια καλή και συναρπαστική κα μια επαναστάτρια, αντιδραστική, ζηλιάρα) για δε τους ενήλικες γιατί θα κατανοήσουν το βάθος των ανθρώπινων συναισθημάτων σε περιόδους αλλαγών στην ισορροπία της οικογένειας.
  • Τέλος, να πω ότι το βιβλίο αυτό είναι σύμβολο μιας εποχής: της εποχής της ελευθερίας στο κάπνισμα και της ηλιοθεραπείας χωρίς αντιηλιακό, τους sex χωρίς το φόβο τους Aids, παρά μόνο της ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης.

Υποκλίνομαι. Το ξαναδιάβασα, αυτή τη φορά στα αγγλικά.

 

Πηγή: www.tsemperlidou.gr

Κατερίνα Tσεμπερλίδου

Author/ blogger, innovative content writer

Recent Posts

Βιβλίο του Μιχαήλ Δούκα: Δώδεκα χρώματα, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Μιχαήλ Δούκας Δώδεκα Χρώματα Συλλογή Διηγημάτων Εκδόσεις Ελκυστής Αυτό είναι το τρίτο βιβλίο του συγγραφέα…

1 week ago

Βιβλίο του Ανδρέα Τσεμπερλίδη: Κάτω από τον ίσκιο της μπασκέτας, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Ανδρέας Τσεμπερλίδης Κάτω από τον ίσκιο της μπασκέτας Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική Νομίζω ότι αυτό είναι το…

2 weeks ago

Βιβλίο της Λουκίλα Καρρέρ – Πλέσσα: Μίμης Πλέσσας – Ποιος το ξέρει, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Λουκίλα Καρρέρ – Πλέσσα Μίμης Πλέσσας - Ποιος το ξέρει… Εκδόσεις Μίνωας Εβδομήντα χρόνια προσφοράς…

3 weeks ago

Βιβλίο της Αλέκας Ζωγράφου: Μιλάς ξένες γλώσσες, το ξέρεις;, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Αλέκα Ζωγράφου Μιλάς ξένες γλώσσες, το ξέρεις; Εκδόσεις Χάρτινη Πόλη Μια και αύριο είναι η…

4 weeks ago

Βιβλίο της Jane Austen: Πειθώ, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Jane Austen Πειθώ Εκδόσεις Ψυχογιός Μου αρέσουν οι έρωτες που περιγράφει η Τζέην Ώστεν. Είναι…

2 months ago

Βιβλίο των Sally Helgesem και Marshall Goldsmith: How women rise, περίληψη και κριτική του βιβλίου.

Sally Helgesen, Marshall Goldsmith How women rise Εκδόσεις Penguin Random House UK Ένα εκπληκτικό βιβλίο…

2 months ago